Saturday, August 7, 2010

ciri-ciri penulisan kreatif yang terdapat dalam sajak saya ialah:
1. Menggunakan ragam aktif
Saya menggunakan ayat-ayat pendek dalam sajak. contoh: ku rindu
2. Menggunakan bahasa kiasan
Saya menggunakan peribahasa dan perumpanaan dalam sajak saya untuk memberi gambaran
yang lebih jelas kepada pembaca. contoh perumpaan, sekelip mata
3. Menggunakan wacana pelukis
Dalam sajak saya, saya menggunakan wacana pelukis untuk mambantu saya menggambarkan
perasaan saya dengan berkesan. contoh: air mata umpama air terjun
4. Bersifat komunikatif
saya cuba menggambarkan pengalaman dan perasaan yang tidak sabar untuk menarik
pembaca. contoh: tidak tahu harus bagaimana
5. Bernada puitis
Saya menggunakan kata-kata yang lembut untuk memberi gambaran.
contoh: rindu menjadi semangatku,
rindu menjadi sokonganku,
angin akan membawa rinduku,
sampai di sisi keluargaku.

Bahasa figuratif yang terdapat dalam karya saya ialah:
1. metafora
saya telah membuat perbandingan antara dua perkara yang dilahirkan secara berbeza.
contoh: benang kemesraan
2. personifikasi
Personifikasi bermaksud sifat manusai kepada benda. contoh: angin akan membawa rinduku
sampai di sisi keluargaku
3. simile
saya telah menggunakan perbandingan yang dilakukan secara eksplisit dengan menggunakan
kata-kata yang menunjukkan saya sedang membuat perbandingan. contoh: kata-kata mahal
bak emas akan sentiasa diingati dalam hati ku
4. metonimi
perkataan yang digunakan mempunyai hubungan yang jelas. contoh: ku akan berusaha
mendapat keputusan peperiksaan yang baik untuk mu.
5. hiperbola
saya telah menggunakan kiasan yang melampau. contoh: satu hari perumpamaan satu tahun
6. ambiguiti
saya juga telah menggunakan sifat ketaksabaran. contoh: tidak tahu harus bagaimana

1 comment:

  1. tze chian

    kamu sudah berjaya mengaplikasikan apa yang telah dipelajari,,,

    tahniah dan teruskan berkarya

    ReplyDelete